January 12, 2012

Pudra romaneasca de ardei/ Romanian chili powder


Bine v-am gasit in 2012, va urez un an plin de tot ce va doriti. Revin pe blog dupa o pauza cam lunga. Chiar mi-a lipsit gatitul si postatul retetelor, dar am citit cu mult drag mesajele pe care mi le-ati lasat. A fost o vacanta frumoasa pentru ca ne-am petrecut-o cu cei dragi. Nu am gatit prea mult, am mancat multe fripturi si sarmale, cum era de asteptat, si am vazut cat de mult mi-am schimbat obiceiurile culinare si cat de diferit si condimentat mananc. Condimentat nu neaparat iute, ci cu multe condimente si ierburi aromate.

Impresiile din Romania, revazuta dupa mult timp, nu au fost chiar roze din pacate. In prima saptamana am privit la televizor mai mult pentru ca adaptarea la fusul orar a durat si ne trezeam in miezul noptii. Nu vreau sa comentez aici despre televiziunea in general, ci despre emisiunile despre mancare, care m-au lasat foarte dezamagita si putin socata. De lipsa de profesionalism, de la discutiile intre prezentatori pana la modul de tocare al legumelor si la explicatiile modului de gatire. Cred ca atunci cand apari la televizor sa te vada o tara intreaga trebuie sa stii ce faci, pentru ca daca ne invartim intre aceeasi mediocritate, cam greu evoluam.

Faptul ca detii un wok nu te face expert in bucataria chinezeasca. Nici eu nu sunt experta, dar un lucru stiu: wok-ul trebuie sa fie atat de bine incins, incat atunci cand adaugi carnea si legumele trebuie sa iasa "fum". Si modul de calire este rapid, nu fiert in suc propriu.

As vrea sa scriu cateva lucruri despre avocado: am mancat prima data avocado cand am vizitat prima data Statele Unite si in decursul timpului am vazut diferenta intre un avocado copt si unul crud, si apoi unul petrecut. Stiti ce a facut la restaurantul unde lucram unul din baietii din bucatarie (mexican fiind) cand a taiat un avocado crud? L-a aruncat la gunoi. Pentru ca nu e bun, nu are gust, si odata taiat nu mai poate fi lasat sa se coaca. Un avocado copt trebuie sa fie ferm la atingere (nu e nevoie sa apasati in coaja), fara sa fie tare. Miezul trebuie sa fie de consistenta untului scos din frigider jumatate de ora: sa se poata tine in felii dar sa poata fi zdrobit usor cu furculita. Daca trebuie sa il puneti in blender sau sa il racaiti cu furculita, nu este copt, si nu va avea gust bun. Am vazut ca toti avocado din supermarketuri (si cei de la televizor) erau cruzi, si mai ales, nu aveau inca atasata acea codita micuta. Avocado crud poate fi lasat sa se coaca la temperatura camerei, intr-o punga de hartie sau inveliti in ziar. Ideal ar fi sa aiba atasata codita, altfel miezul se poate innegri si strica in jurul coditei.

Impresiile au continuat cand, in vizita la Olanesti, in vitrina unui magazin, am gasit afisata poza mea cu savarine, furata de pe blog. Nu erau deschisi, chiar as fi vrut sa vad cum arata savarinele lor si sa ii intreb de unde au poza. Poate cu alta ocazie.



Dar ca sa trec la partea placuta a postului de azi, sa va povestesc despre pudra de ardei. Ardeii romanesti uscati, pe care i-am vazut din masina insirati pe ata si atarnati la multe din casele pe langa care am trecut (in zona Olteniei), i-am mai mentionat si in postul despre sarmale si la saramura de pui. Imi plac foarte mult, nu sunt iuti (cu cateva exceptii), dau o aroma buna mancarii si cred ca trebuie promovati mai mult. Mi-am improspatat provizia cu cativa ardei adusi din Romania si nu am avut probleme la vama cu ei, avand in vedere ca erau uscati si fara seminte.

Ideea pudrei de ardei mi-a venit cand l-am vazut pe Rick Bayless facand chili powder dintr-o varietate de ardei uscati mexicani, si m-am gandit ca o pudra romaneasca suna foarte bine.

Aveti nevoie de vreo 15 ardei uscati, fara seminte si cotor, si optional 1/4 lingurita chimion.

Incingeti cuptorul la foc mic-mediu, 160 grade Celsius (325 Fahrenheit). Aranjati ardeii pe o tava si bagati-i in cuptorul incins pentru 10-15 minute pana cand se inchid putin la culoare si devin casanti. Daca folositi chimion, prajiti-l si pe el intr-o tigaie uscata sau impreuna cu ardeii (adaugati chimionul mai tarziu, este posibil sa se prajeasca mai repede decat ardeii). Cand se racesc, rupeti-i in bucati si pulverizati totul in blender sau masina de macinat. Cu un gust usor afumat si foarte putin iute (care nu va iuti mancarea), aveti acum un inlocuitor perfect pentru boiaua afumata sau pentru pudra de chili.
Adaugati cate jumatate sau o lingurita in mancaruri, pe salata de varza acra, in amestecul de sarmale, in tocanite sau chiar pudrati putin pe ouale ochiuri.

Incet incet, imi intru in ritmul normal si va mai astept pe la mine sa va inspir cu idei noi.

19 comments:

Roxana GreenGirl {A little bit of everything} said...

o, Miha, nu stiu de ce dar si eu tot cu un gust amar m-am intors, desi m-am bucur nespus sa-mi vad familia si prietenii dar aveam alte asteptari in ce priveste societatea in general.
Anyhow, pudra ta arata tare bine, ce idee minunata.
Bine ai revenit :)

Alexandrina said...

Buna idee, as incerca-o si eu.
Imi pare rau ca nu au fost ok toate in timpul vizitei in Romania.

Ionela said...

Bine te-ai intors, intr-adevar, pe aici pe la noi, cam asa se gateste, si vor sa li se spuna "chef". Cred ca ar trebui sa-i dai in judecata pe cei cu cofetaria, doar asa se vor invata sa nu mai fure.

Abia astept sa vad ce minunatii mai faci si sa mai aflu despre viata din state.

Ellie said...

Yay, Mihaela... imi pare bine ca ai venit inapoi cu bine! Cu drag te-am asteptat pe blog...
Ma bucur ca ai putut petrece cat va timp cu cei dragi ai tai... cred ca ai fost de mare folos sa le prezinti alte ideei:).
Iti doresc un weekend placut!

Ramona Alina said...

Bine te-am regãsit! noi mergem acasã sã ne astâmpãrãm dorul de familie, iar dorinta de a reveni definitiv scade pe an ce trece, din pãcate...

Licuta Marin said...

Bine ai revenit!!!Tare aromata pudra!Pup!

cristina said...

Draga Mihaela, nu poti decat sa te bucuri ca traiesti intr-o tara civilizata, in care drepturile iti respectate... In alta ordine de idei pudra de ardei arata ff bine!

Fancy Cake said...

Bine te-am regasit! Sa stii ca ti-am simtit lipsa! De cate ori intram pe blog verificam daca ai revenit. Si cand ai revenit, am lipsit eu:-)
Imi pare tare rau ca ai regasit tara cu un gust amar, dar din pacate asta este realitatea.
Eu ti-am mai spus si cu alte ocazii, ca te indvidiez (in cel ma fericit sens al cuvantului) pentru oportunitatile pe care ti le ofera tara in care esti.
Iti doresc un an nou bun si plin de impliniri!

Fancy Cake said...

Si legat de partea a doua a postarii, sau mai bine zis de subiectul principal, am primit de la cineva din Bailesti un sirag cu ardei uscati impreuna cu o reteta traditionala. Acesti ardei se pot umple si se pun la fiert alaturi de sarmale. Nu am incercat inca, dar cred ca trebuie sa fie b!

Maya said...

Mihaela, în primul rînd bun revenit si un An Nou fericit plin de realizari si muuuulta sanatate!

Ador pudra de ardei, fie iute sau dulceaga. A ta arata super. O culoare superba!

Despre gustul amar, nici nu îndraznesc sa spun ceva. Mai bine ma consider ghinionista...

Cît despre imaginea furata, ce sa zic? Mai bine în vitrina unei coferaii/magazin sau ce-o fi fost, decît sa-ti vezi mîncarea în clipurile lui Sexy Braileanca :D
Da, am patit-o si pe asta =))

Mihaela said...

Roxana, multumesc pentru mesaj. Nu stiu daca noi ne-am schimbat asa de mult si Romania a ramas la fel, sau chiar s-a schimbat si Romania in total opusa directie... Cred ca cei plecati, ca noi, inteleg acest sentiment de bucurie ca suntem langa cei dragi si in acelasi timp de dezamagire.

Alexandrina, sper sa iti placa pudra, multumesc pentru vizita :)

Ionela, m-am gandit la asta, dar nu am avut timpul si banii necesari sa stau in Romania, desi asta meritau. Multumesc pentru vizita :)

Ellie, multumesc, si eu ma bucur sa fiu inapoi acasa :)

Ramona Alina, multumesc pentru mesaj, inteleg perfect ce spui :)

Licuta Marin, bine v-am regasit!

Cristina, multumesc, ma bucur intradevar de toate oportunitatile pe care le am, dar in acelasi timp sufletul ramane romanesc si lucrurile acestea dor...

Fancy Cake, multumesc :) Bun siragul de ardei pe care l-ai primit, sunt exact ardeii de care vorbesc. Mama pune intotdeauna ardei umpluti printre sarmale, le dau un gust minunat! sa ii incerci, sunt sigura ca iti vor place :)

Maya, multumesc, si tie la fel! :) Nu stiu cine este Sexy Braileanca, si intradevar, mai bine ca nu stiu. Imi pare rau, si am vazut acum pe facebook cum au fust furate sute de retete. Cum mai ziceam inainte, este vorba de atitudinea tuturor oamenilor, nu numai conducatorilor.

Maya said...

Nici eu nu am stiut, pîna nu mi-a aratat cineva. Mai bine nu stiam...
Asta este. Magarii de acest gen se întîmpla.

Citisem pe un blog, desi acum nu-mi mai amintesc nicicum cine este proprietarul/mai bine zis proprietara. Stiu ca era o fata, o mama. Pe blogul personal, postase o imagine care reprezenta copilul ei si daca nu ma însel chiar si ea aparea în poza respectiva. Ma rog, nimic deosebit, doar ca acea poza era afisata în vitrina unui magazin de încaltari. E o chestie sa te vezi pe tine însuti sau copilul tau în vitrina, pe un poster de 2 metri...

Andreea said...

bine ai revenit Mihaela. Faina reteta.

Cat despre Romania vazuta prin ochi de emigrant, sa stii ca-mi place franchetea ta, asa la modul general, nu neaparat la postul acesta. :)

Ai surpris acelasi gust amar pe care l-am avut si eu ultima ora cand am fost in Romania. Pana cand oamenii nu-s remunerati decent sa-si poata trai zilele zambind si sa nu le pese de capra vecinului, pana cand se promoveaza ostentativ non-valorile, lucrurile vor ramane la fel.

Cat despre poza de pe blog, hilara coincidenta! Ce ofera internetul e la un click distanta si munca altora, pt unii, fiind atat de aproape, este gratuita.

:)

Anonymous said...

Buna, imi place blogul tau chiar daca nmu prea las comentarii. Referitor la chestia cu poza ta gasita in vitrina unui magazin decent, care se respecta, pai cred ca proprietarul e fanul tau?glumesc,ar trebui sa le dai telefon sa-i intrebi, poate iti ofera o colaborare

dar am patit-o si eu, invers, adica cu cineva din America, eu locuind in Romania care mi-a furat ceva de-al meu, si anume ceva scris, un roman -deci nu tara in care locuiesti conteaza ci caracterul oamenilor

catkitchen said...

Bine ai revenit !!!! Cat despre clipele petrecute in Romania , incearca sa-ti aduci aminte doar de cele placute , lasa amaraciunile deoparte ;)..... , iar despre poza din vitrina , pacat ca nu era deschis sa-i iei putin la intrebari !!

Antonina said...

Bine ai revenit draga mea! Vazusem poza respectiva pe Fb;) Chiar tare faza. Cat despre ardei sunt innebunita dupa gustul lui! N-am pregatit niciodata pudra, am folosit mereu din cea cumparata, dar cu siguranta voi incerca si eu reteta ta! Minunata culoare mai are! Pupici multi!

Mihaela said...

Andreea, multumesc :) Mi s-a spus de multe ori ca sunt foarte directa, dar nu mi-am dat seama ca se poate vedea si din scris. Da, sunt genul de persoana care nu imi place sa ma ascund dupa deget, si daca am ceva de spus, de cele mai multe ori spun :)
In Romania, ai dreptate, sunt promovate prostia, vulgaritatea, show-off-ul... din pacate...

Mihaela said...

Anonim, multumesc pentru mesaj, ma bucur ca iti place ce scriu si ce fac eu si te mai astept pe la mine oricand. Sunt peste tot lucruri rele si oameni ne-oameni, nu contest asta, si stiu ca nici in America, si niciunde nu este totul perfect. Insa in Romania este un sentiment de dispret fata de orice, o lupta cu morile de vant, un cerc vicios in care este bagata si justitia, politia, etc.

Mihaela said...

Catkitchen, multumesc, ma bucur sa fiu din nou acasa si deja incep sa uit relele si ma gandesc deja cand o sa putem sa ii vedem din nou pe cei dragi :)

Antonina, trebuie sa incerci si o boia proaspata, este excelenta. Multumesc pentru mesaj!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails