September 19, 2011

Gem de smochine cu vin si otet balsamic/ Fig jam with wine and balsamic vinegar


Daca vara este anotimpul meu preferat, as putea spune totusi ca imi plac toate anotimpurile. Fiecare are farmecul sau, iar toamna este cam greu sa nu o placi. Piata plina de de toate, fructe si legume, porumb si dovleci, zile calde care ne aduc aminte de vara, intretaiate cu zile ploioase si mohorate, cand nu vrei decat sa te bagi in patura cu o ciocolata calda. Toamna este si perioada cand apar smochinele, intr-un fel "sora mai urata" a fructelor, dar atat de dulci si aromate. Iar daca au fost din plin, si au fost si ieftine, am facut si putin gem. Ca de obicei cand vreau sa pregatesc ceva ce nu am mai facut, am cautat retete si am ales ce mi s-a parut mie mai interesant. Iar cand am gasit pe blogul Danielei "Daniela in cucina" reteta aceasta de gem cu vin si otet balsamic, mi-a atras imediat atentia si am trecut la treaba.

Reteta Danielei este cu vin Marsala, dar eu am folosit vin alb sec Chardonnay de Murfatlar. Vinul si otetul balsamic se reduc la fierbere si nu ramane alcool in gem, ci doar aroma, iar otetul adaugat la sfarsit ii imbogateste dulceata, fara sa aduca aciditate.
Am folosit jumatate smochine negre si jumatate galbene/verzi, cele negre s-au zdrobit la fierbere, iar cele verzi au ramas intregi, as fi putut sa il numesc dulceata, dar puteti folosi orice fel de smochine aveti si puteti dubla cantitatile.

Ingrediente:

1.5 kg smochine (aprox 3.5 lb)
600 gr (2 cups) zahar
180 ml (3/4 cup) vin alb
8 linguri otet balsamic plus 2 linguri otet balsamic

Se pregatesc borcane curate (3-4 borcane) si se sterilizeaza in apa fierbinte sau in cuptorul bine incins pentru 10-15 minute. Sterilizati borcanele fara capac si atentie, vor fi foarte fierbinti cand le scoateti.

Smochinelor li se taie coditele si se taie jumatati. Se pun fructele impreuna cu vinul si cele 8 linguri de otet balsamic intr-o oala cu fundul gros, apoi se adauga zaharul si se aduce la fierbere. Se fierbe pe foc mediu aprox 1 ora, mestecand din cand in cand, in a doua jumatate de ora mestecand mai des.
Se testeaza daca este gata cu o picatura de sirop pe o farfurie rece, picatura trebuie sa stea rotunda, fara sa curga. Se adauga restul de 2 linguri de otet balsamic si se mesteca, apoi se opreste focul. Se pune gemul fierbinte in borcane, se pun capacele si se intorc borcanele cu susul in jos pentru 5-10 min, apoi se intorc invers si se lasa sa se raceasca. Astfel, se creeaza un vid si borcanele ar trebui sa se pastreze pe o perioada mai lunga. Pastrati borcanele la loc intunecat si racoros.

Pofta buna!

15 comments:

pansy said...

interesant si cred ca aromat gemul tau!

FLORY said...

Next year am sa-l fac si eu,mi-a placut ideea!
Pupici!

sarah said...

minunat gemul de smochine.cred ca cel pregatit de tine este foarte aromat.pupicei

iulian said...

Unde gasesc si eu smochine?

Cristina said...

Interesanta ideea! Imi place mult prezentarea! Iti doresc o sapatamana frumoasa! Pup

Adela Zilahi said...

Foarte bine arata, si cred ca este tare bun gemul si aromat! Pupicei!

Irina said...

Chiar ca e interesanta ideea. Mi-ar placea sa o ajut la un sandwich cu branza de capra...

Din bucataria mea said...

Un deliciu!!! La noi, e mai greu cu smochinele! Dar savurez o lingurita de la tine! Pup!

TeoBucatar said...

Imi place si gemul si dulceata de smochine dar prefer sa-l cumpar facut gata pentru ca fructe nu prea am!Pupici!

Ellie said...

Mihaela, Your fig jam looks fabulous!...I love the idea of using balsamic and figs together... I am sure it tastes wonderful! thanks for sharing the recipe:).

Mihaela said...

Pansy, multumesc pentru vizita si Danielei pentru reteta, mi-a placut foarte mult :)

Flory, este usor de facut si putin mai deosebit decat gemul obisnuit, sper sa iti placa!

Sarah, multumesc, si eu te pup!

Iulian, cred ca esti in Romania si din pacate nu te pot ajuta. Sper totusi sa gasesti :)

Cristina, multumesc, si tie iti doresc o saptamana minunata!

Adela, mulumesc, este tare bun :)

Irina, si eu ma gandesc sa il combin cu ceva sarat, smochinele sunt delicioase in combinatii.

Licuta, multumesc, am vazut din comentarii ca in Ro nu se prea gasesc smochine din pacate...

Teo, multumesc pentru vizita, este bun si gemul cumparat atunci cand nu sunt fructe, asa am facut si eu cand nu am gasit visine :)

Ellie, thank you, I hope I inspire you again for some cooking :)

Unknown said...

Intr-adevar, o reteta foarte interesanta. As incerca-o si eu daca pe aici n-ar fi atat de scumpe smochinele. Oricum, o pun la pastrat pentru vremuri mai bune :)

Zazuza's Gulaschsuppe said...

ce pofta imi faceti cu dulceata asta, fetelor :))

Daniela Addario said...

Uau, ce bine arata... ma duc sa desfac un borcan si sa-mi pun pe o feliuta ca mi s-a facut pofta... Pupici !!!

Ana Maria Ciolacu said...

OMG, cum suna... Trebuie sa fie delicios ! Imaginile sunt minunate, ca intotdeauna.
Pupicei!
xoxoxo

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails